word  PDF
COURSE OUTLINE
1.รหัสและชื่อรายวิชา: RANU608 : NUTRITION ASSESSMENT 4(2 -4 -0 )
รมภศ๖๐๘ : การประเมินทางโภชนาการ 4(2 -4 -0 )
2. หลักสูตรและประเภทของรายวิชา : หลักสูตรวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาโภชนศาสตร์เป็นรายวิชาในหมวดวิชาบังคับ
3. วัตถุประสงค์ ของรายวิชา
4. อาจารย์ผู้รับผิดชอบรายวิชา :
Tentative Schedule
สัปดาห์ที่ /ครั้งที่ หัวข้อ จำนวนชั่วโมง อาจารย์ผู้สอน
บรรยาย ปฏิบัติ ศึกษาด้วยตัวเอง
1 Course overview Nutrition facts: glossary and definitions Principle of nutritional assessment 2 4 6  รศ.ดร.ปรียา  ลีฬหกุล
2 Validity and reliability of nutritional assessment 2 4 6  รศ.ดร.พัตธนี  วินิจจะกูล
3 Nutritional assessment forms 2 4 6  รศ.ดร.ปรียา  ลีฬหกุล
4 Anthropometric assessment I (children and adults) assessment tools, techniques, interpretations, 2 4 6  ผศ.ดร.ทิพวัลย์  พงษ์เจริญ
5 Anthropometric assessment II computer program INMU Thai growth, Nutri Stat, WHO Anthro 2 4 6  อ.นางวันเพ็ญ  วิมลพีรพัฒนา
6 Assignment I : anthropometric assessment (20 %) 2 4 6  รศ.ดร.ปรียา  ลีฬหกุล , ผศ.ดร.ทิพวัลย์  พงษ์เจริญ
7 Body composition assessment I stable isotope, equation development 2 4 6  รศ.ดร.วันทนีย์  เกรียงสินยศ
8 Body composition assessment II bioelectrical impedance analysis 2 4 6  รศ.ดร.ปรียา  ลีฬหกุล
9 Assignment II : body composition assessment (15 %) 2 4 6  รศ.ดร.ปรียา  ลีฬหกุล , รศ.ดร.วันทนีย์  เกรียงสินยศ
10 Biochemical methods in nutritional assessment 2 4 6  รศ.ดร.ปรียา  ลีฬหกุล
11 Biomarker of nutritional assessment for vitamin and mineral deficiencies 2 4 6  รศ.ดร.รัชนี  คงคาฉุยฉาย
12 Biomarker of nutritional assessment for risk factors of cardiovascular disease 2 4 6  รศ.ดร.รัชนี  คงคาฉุยฉาย , อ.นางสาวริญ  เจริญศิริ
13 Clinical nutrition assessment: signs and symptoms 2 4 6  ศ.คลินิก(เกียรติคุณ)ดร.พญ.นลินี  จงวิริยะพันธุ์
14 Homocysteine : a biomarker for CVD risk 2 4 6  ผศ.ดร.จินตนา  ศิริวราศัย
15 Assignment III : Biomarkers (20 %) 2 4 6  รศ.ดร.รัชนี  คงคาฉุยฉาย
16 Nutritional assessment (Anthro.+Biochemical+Clinical) - Practice & Wrap up ( 10 % ) 2 4 6  รศ.ดร.ปรียา  ลีฬหกุล
17 Dietary assessment - uses and applications (dietary recall, dietary record, FFQ) - interpretation of dietary intake adequacy (nutrient adequacy, diet quality: Healthy eating index, DDS and nutrient profiling) 2 4 6  รศ.ดร.กิตติ  สรณเจริญพงศ์
18 Dietary calculation and evaluation of nutrient intake (INMUCAL program) Use and interpretation of diet intake (output data) 2 4 6 -
19 Assignment V: dietary assessment (15 %) 2 4 6  รศ.ดร.กิตติ  สรณเจริญพงศ์
20 Available for submit assignments 2 4 6 -
21 Food analysis and Food Composition Development I - Food sampling and preparation - Nutrient and non-nutrient analyses - Requirements and choice of analytical method - Internal and external quality control system 2 4 6  รศ.ดร.ครรชิต  จุดประสงค์
22 Food analysis and Food Composition Development II - Systematic approach to the production of good quality food composition data - Data quality assessment - Evaluating quality of data 2 4 6  รศ.ดร.ครรชิต  จุดประสงค์
23 Assignment IV : Food analysis (20 % ) 2 4 6  รศ.ดร.ครรชิต  จุดประสงค์
24 Course evaluation - - -  รศ.ดร.ปรียา  ลีฬหกุล